Detailhandel versus de online webshop: And the winner is....

Uitbreiding online webwinkels.

In een bericht van 10 september kondigt Albert Heijn aan zijn huidige webshop uit te breiden en willen dan ook een online webwinkel lanceren in China. Ze handelen in het kader van innovatie en ontwikkeling, maar zit de bevolking hier op te wachten?


 Er wordt continu een behoefte gecreëerd door de ondernemer voor de klant, maar zitten zij hier wel op te wachten? De klant kan er niet omheen. Tegenwoordig beschikt ieder bedrijf over een website of een online webshop waar ze de producten af kunnen nemen tegen een 24 uurs service qua levering. En de klant gaat zich hier ook op instellen en hun verwachtingspatroon is dan ook bij iedere webshop erg hoog. En helaas kan nog niet iedere webshop hierin mee en wordt hier dus op afgerekend.


 Maar is dat ook wel wat de klant wilt of wordt dit aangenomen omdat ze er niet meer onderuit kunnen?

Vroeger kon je enkel op reguliere tijden winkels- en supermarkten bezoeken en als je vroeg of de winkels op zondag open zouden moeten verklaarde iedereen je voor gek. Iedereen was tevreden en werd niet geïrriteerd als ze langer dan 24 uur op een pakket moesten wachten, want dit was normaal.

Waarom kunnen we hier niet terug naartoe?

Verschil fysieke winkels in vergelijking met de webshops.

Een aantal dagen na het verschijnen van het artikel van Albert Heijn verscheen het artikel dat fysieke winkels belangrijk blijven ondanks de opkomende online markt. Men blijft de voorkeur geven aan het aanraken, de directe beschikbaarheid en het direct meenemen van het product. Daarnaast gebruiken ze de online omgeving om zich te inspireren en kopen het vervolgens in de winkel.

Dit was vroeger niet anders en je hoorde niemand klagen, tegenwoordig is dit enigszins veranderd...

Wat vinden jullie,

Moeten alle branches weer terug naar de vertrouwde situatie of moeten ze zich maar aanpassen aan de sterk veranderde en veeleisende markt?